Rock and roll all night



Idag var hästen så fin, så fin! Åh så duktig han var! Han var verkligen en fröjd att rida idag, mycket härlig och mjuk. Lite stretig i munnen i början, men det kan ha att göra med att jag bytte från ett tvådelat till ett tredelat bett idag... Hittade ett som jag ska låna under sommaren, eftersom det var i perfekt storlek. Vargens tvådelade som jag fick med honom var nog 12,5 eller kanske till och med 13, och han har 11,5. Aning för stort om man säger så.

I alla fall, vi jobbade mest på volt idag för att få ytterbogen på plats ordentligt, men fortfarande bibehålla ställningen i nacken. Han var lite ålig i början, ville inte ta stöd och ville gärna gå för djupt i formen ett tag, men när vi rullade igång i trav släppte det och han blev riktigt fin! Kändes väldigt lätt och "svävande" i steget, jobbade på bra med fint påskjut bakifrån. Vi jobbade även vidare med bakdelsvändningarna lite, den första var verkligen katastrofal men när jag redde ut mina hjälper mer så gick det bättre. Han är ju inte så värst mycket riden i sitt liv, han kan grunder och en del skolor men sedan är det inte så mycket erfarenhet liksom. Det är nog bra för mig, som ständigt vill komma vidare i min ridning. :) 

Galoppen var även den bra idag, rullade på fint med egen bjudning utan att gå för fort. Jag kräver ingen större ställning och absolut ingen form där än, för det har han inte muskler till att orka än. Han skulle kunna klara det, men han orkar verkligen inte. Provade pilla liiite i vänstervarvet för mer ställning, och han svarade med små små bakutsparkar och sedan drog han ner huvudet och bockade så att sadeln åkte fram på halsen. ;)   Har film på detta om det skulle vara kul att se, haha! Andra varvet var han också duktig, men ville gärna gå lite utåtställd där. Försökte jag ställa honom inåt gick han bara in på en mindre och mindre volt hur mycket jag än använde innerskänkeln. Försökte istället bara hålla honom så rak som möjligt samt driva på honom så han gick i ett lite högre tempo = inte kunde gå på så liten volt. Det funkade bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0